Ystäväni julkaisi vastikään
Facebookissa tilapäivityksen, jossa kertoi tulleensa heikohkolla suomenkielellä
ja musliminaisten yleisesti käyttämällä huivilla päänsä peittäneen naisen
pysäyttämäksi, suomalaisen kotikaupunkinsa kadulla. Nainen oli silminnähden
hädissään kertonut olevansa matkalla työhaastatteluun, mutta ei tuntunut
tietävän missä tämä osoitteen kertoma paikka sijaitsisi. Tällöin oli ystäväni avannut puhelimensa
karttaohjelman ja lopulta opastanut naisen rinnallakulkien määränpäähän saakka,
samalla rauhoitellen eksynyttä, joka oli kovasti kiitollinen saamastaan avusta.
Auttamisenilon ohella, oli ystäväni tuntenut suurta harmitusta kuullessaan,
että usea ihminen ennen häntä oli vain kävellyt ohi, kuulematta tai
kuuntelematta tämän Somaliasta kotoisin olleen naisen avunpyyntöjä. Tapaus
nostaa väistämättä mieleen kysymyksen: Mitä miettivät he, jotka kävelivät ohi?
Jos tarinasta poistetaan määritteet: ”muslimi”, ”heikosti
suomea puhuva” ja ”somali” on helppo todeta, että tapaus on vain surullinen
esimerkki ihmisten välinpitämättömyydestä. Toisaalta taas jättämällä nuo
kuvailut paikoilleen, voisi kertomuksesta vaivatta kuvitella löytävänsä
ennakkoluulojen ja rasismin ympärille nivoutuvan punaisenlangan.
Sanat ”rasisti” ja
”rasismi” vilahtelevat nykyisin tiuhaan tahtiin niin lehtien sivuilla, kuin
ihmisten puheissakin. Monelle nuo lempeämmin R-sanoinakin tunnetut ilmaisut
herättävät ristiriitaisia aatoksia. Vaikka rasismi on sinänsä helppo määrittää
rotusyrjinnäksi tai hieman laveammin kaikenlaiseksi yksilön persoonallisia
ominaispiirteitä kohtaan tapahtuvaksi loukkaukseksi, eivät nämä tarkennukset
vielä paljoa avaa siitä, mitä tuo monitahoinen ilmiö oikeasti kätkee sisäänsä.
Ehkä enemmän kertookin se, miten me rasismin arjessamme koemme ja näemme?
Samalla, kun on helppo tuomita rasistiksi ihminen, joka suurin elkein on Mustan Barbaarin sanoituksia mukaillen ”lähettämässä barbaaria takas Afrikkaan”, on vaikeampi painaa rasistin leimaa sen lapsen otsaan, joka innoissaan leikkii ”kuka pelkää mustaa miestä” edes ymmärtämättä viittausta tumman ihonvärin edustajaan. Rasismi voi olla hyvin näkyvää, selvää ja tiedostettua, mutta usein myös piilotettua, epämääräistä ja tiedostamatonta. Rasismi näyttäytyykin hyvin vaikeasti hallittavana ilmiönä, jonka kitkemisessä on helppo tuntea olonsa pieneksi ja mitättömäksi. Mistä siis löytyisi sellainen rasismin ydin, jonka kautta löytäisimme konkreettisia keinoja vaikuttaa?
Samalla, kun on helppo tuomita rasistiksi ihminen, joka suurin elkein on Mustan Barbaarin sanoituksia mukaillen ”lähettämässä barbaaria takas Afrikkaan”, on vaikeampi painaa rasistin leimaa sen lapsen otsaan, joka innoissaan leikkii ”kuka pelkää mustaa miestä” edes ymmärtämättä viittausta tumman ihonvärin edustajaan. Rasismi voi olla hyvin näkyvää, selvää ja tiedostettua, mutta usein myös piilotettua, epämääräistä ja tiedostamatonta. Rasismi näyttäytyykin hyvin vaikeasti hallittavana ilmiönä, jonka kitkemisessä on helppo tuntea olonsa pieneksi ja mitättömäksi. Mistä siis löytyisi sellainen rasismin ydin, jonka kautta löytäisimme konkreettisia keinoja vaikuttaa?
Joskus on käveltävä
kauas nähdäkseen kokonaiskuvan siitä, mitä lähellä tapahtuu. Ehkäpä rasismin
ydinkin voisi löytyä katselemalla ulkopuolisen silmin omaa ympäristöään? Vai
voisiko ydin löytyä jopa niinkin läheltä, kun kääntämällä katseen itseään kohti
ja miettimällä millaisilla valinnoillani ja tekemisilläni, minä edistän muiden
syrjityksi tulemisen tunnetta; Jätinkö ehkä jonkun kahvipöytäkeskustelun
ulkopuolelle puhumalla nopeasti ja vahvaa murretta viljellen siten, ettei
kieliopintonsa vasta-alkaja kyennyt sanottavaani ymmärtämään? Toisaalta taisin
myös pysyä hiljaa silloin, kuin kuulin jonkun kutsuvan lähipizzerian herkkuja
taikovaa yrittäjää mokkakorvaksi. Niin tekeminen, kuin tekemättä jättäminenkin
on valinta.
Palataan takaisin
tarinan alkuun ja apua pyytäneeseen naiseen. Onko meidän sittenkään
oleellisinta pohtia sitä, mitä ajattelivat he, jotka kävelivät ohitse? Olisiko
kuitenkin tärkeämpää miettiä, mitä me itse ajattelemme? Mitkä syyt sinua
olisivat estäneet pysähtymästä? Miksi pysähtyminen olisi ollut sinulle
itsestäänselvyys?Hanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti