Pian
avataan Valkealan kirjastossa Kustaan Galleriassa
viimeinen neljästä ympäristökoulupäivien metsäpiirustusnäyttelystä.
4-luokkalaisten koululaisten taidenäyttely on auki 16.4.–9.5.2014.
Lisäksi vielä
ehtii nauttimaan myös Kuusankosken kirjaston näyttelystä, joka on esillä
kirjaston toisen kerroksen näyttelytilassa sekä lastenosastolla ensimmäisessä
kerroksessa 4.5.2014 asti.
Hauskoja
ja oivaltavia maalauksia pursuavien näyttelyiden saattelemana lähenee kuluva
lukuvuosikin loppuaan ja myös kaikki tämän kevään ympäristökoulupäivät on menestyksekkäästi
pidetty. Syksyn ympäristökoulupäivistä voit lukea hiukan aiempana tässä blogissa
(26.2.2014) ja nyt muutama sana alkuvuoden päivistä.
Suurin osa
kevättalven ympäristökoulupäivistä järjestettiin täällä Nuorisokeskus Anjalassa,
mutta osa oli myös koulujen tutuissa lähimetsissä. Tarkoituksemme on ollut
tarjota lapsille hyviä lähtökohtia kestävään luontosuhteeseen sekä kestävän
kehityksen huomiointiin arjessa. Toiminnallinen, luokkahuoneesta irrottautuva
ympäristökasvatus on niin lasten kuin opettajienkin mielestä ollut tärkeä
kokemuksellinen elementti kouluvuoden kierrossa. Lisäksi ympäristökoulupäivät
on tehty monipuolisesti peruskoulun opetussuunnitelmaa tukeviksi. ”Toiminnallisuus on iso arvo, tekemällä
oppii”, kiteytettiin eräässä opettajan palautteessa.
Kevään
ympäristökoulupäivien rakenne perustui jälleen pienissä ryhmissä tekemiseen,
mistä saimme runsaasti hyvää palautetta opettajilta. Tehtävät käsittelivät
käytännöllisiä taitoja kuten ensiapu, kerrospukeutuminen, retkivarusteet,
luonnonmerkeistä suunnistaminen sekä kompassin ja Trangian käyttö. Jokainen
Anjalassa retkipäivää viettänyt sai myös vuolla kiehisiä, joilla saatiin nuotio
syttymään. Monen koululaisen mielestä toisen ympäristökoulupäivän erikoisin
juttu oli gps-laitteiden avulla suunnistaminen. Ryhmät suorittivat tehtäviään
rastipisteillä, joiden luokse suunnistettiin gps:n avulla. Kaikki saivat
kokeilla ja kaikki tulivat tutuiksi laitteen kanssa. Monelle vilkkaallekin
lapselle uudenlainen kokemus suunnistamisesta antoi sopivaa haastetta ja
innosti osallistumaan täysillä oman ryhmän toimintaan ja todellakin kaikkien
tehtävien aktiiviseen suorittamiseen. ”Oppilaat
saivat paljon tietoa mielekkäitä tehtäviä tehden”, toteaa eräs opettaja.
Opettajien
palautteissa kiitellään ympäristökoulupäivien monipuolisuutta. Syksyisissä
päivissä esillä oli enemmän leikki, luovuus ja ilmaisullisuus, kun taas kevään
päivissä korostuivat käytännön erätaidot sekä yleisesti liikunnallinen ja
reipas elämäntyyli suomalaisessa metsässä. Peruskoulun opetussuunnitelman
mukaan yhtenä tavoitteena kaikessa opetuksessa on lisätä oppilaan valmiuksia ja
motivaatiota toimia ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin puolesta. Tällaista
tavoitetta ovat ympäristökoulupäivät vahvasti tukeneet. Myös esimerkiksi
liikunnan opetuksen eräänä lähtökohtana opetussuunnitelmassa on oppilaiden
aktiivisuus sekä heidän oman mielikuvituksen ja omien oivallusten hyödyntäminen
opetuksessa. Tähän tavoitteeseen pyrkiminen saattaa helposti jäädä huomiotta yleisessä,
kiireisessä koululiikunnassa, mutta toteutuu loistavasti hiukan erilaisessa
koulupäivässä.
Vielä
löytyy konkreettisia yhtymäkohtia opetussuunnitelman ja ympäristökoulupäivien
välillä mm. musiikin, kuvataiteen sekä tietenkin ympäristö- ja luonnon tiedon
osa-alueilla. Musiikissa esimerkiksi 1-4 luokilla peruskoulun opetuksen
keskeisiin sisältöihin kuuluu musiikillinen keksintä ja äänikerronta
pienimuotoisten äänisommitelmien ja improvisoinnin keinoin. Syksyn
ympäristökoulupäivässä luonnon elementeistä koottu metsäorkesteri oli juuri
tätä.
Ympäristö-
ja luonnontiedon hyvään osaamiseen 4. luokan päättyessä kuuluu taito ilmaista
luonnosta hankkimaansa tietoa puhuen, kirjoittaen ja piirtäen. Eri oppiaineiden
integroiminen yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi tukee lapsen kokonaisvaltaista
kasvua. Kuvataiteiden aihepiirien kytkeminen oppilaalle merkityksellisiin
kokemuksiin tukee samaa päämäärää. Viimeisen sanan sanoo kuitenkin aina lapsi
itse huolimatta kaikista hienoista päämääristä ja ylevistä tavoitteista. Ja se
juuri onkin parasta tässä työssä; aitoa innostumista, vilpittömiä kysymyksiä
tai ihanan suoria mielipiteitä olemme saaneet ihan jokaiselta osallistuneelta
lapselta.
-Milja-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti