Arvoisa kansanedustaja Jaana Pelkonen. Vastaan
kirjoituksellani blogiisi, joka ilmestyi iltalehti.fi-sivustolla 29.10.2015. http://bit.ly/1P170rK (linkki vie blogiin). Jaan täydessä määrin huolesi työ – ja
kouluelämän ulkopuolelle jääneistä nuorista. Et voi olla enempää oikeassa kun
toteat, että jokainen nuori, joka saadaan seisomaan omilla jaloillaan ja
toimimaan osana yhteiskuntaa, on yhteiskunnalle tuottava sijoitus ja säästää
miljoonia. Meillä ei ole varaa menettää ketään.
Referoit blogi-tekstissäsi
Yhteiskunnan syrjällä -hankkeen loppuraporttia ja sen
politiikkasuosituksia, joiden jälkeen etenet suoraan Sipilän hallituksen
kärkihankkeisiin. Kärkihankkeet ja
Sipilän hallituksen tekemät säästötoimet eivät valitettavasti tue sitä
totuutta, että nuoriin ja nuorisotyöhön panostaminen on tuottava sijoitus, joka
säästää miljoonia. Päinvastoin.
Yhteiskunnan syrjällä -hankkeen loppuraportin suositukset
ovat hyviä ja kannatettavia asioita, mutta eivät kyseiset toimet ole riittäviä
eivätkä ainoita oikeita toimia nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Sipilän hallituksen toimilla mm. nuorten
kanssa toimivia työntekijöitä, nuorten luottoaikuisia ollaan vähentämässä. On totta, että siirtyessään ikäryhmästä tai
palvelusta toiseen, nuori saattaa pahimmillaan pudota avun parista kokonaan,
mutta hallituksen päätökset lisäävät niiden nuorten määrää, jotka eivät ole
minkään avun parissa.
”Sipilän hallituksen
kärkihankkeena osaamisen ja koulutuksen osalta on viedä nuorisotakuuta
yhteisötakuun suuntaan. Tarkoitus on tukea nuoria syventämällä julkisen,
yksityisen ja kolmannen sektorin välistä yhteistyötä. Nuorisotakuun parhaat
käytänteet kerätään kunnista ja toimivat mallit laajennetaan
valtakunnalliseksi.”
Näille lauseille toivotaan nuorisotyön kentällä sisältöä.
Mitä hallitus tarkoittaa ja mitä se aikoo konkreettisesti tehdä? Miten tuetaan
yksityisen ja kolmannen sektorin välistä yhteistyötä? Miten ja millä rahalla
nuorisotakuun parhaita käytäntöjä laajennetaan valtakunnallisiksi? Ja miksi
nuorisotakuun aikana kehitettyjä valtakunnallisia ja hyvin toimivia toimia
nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi lakkautetaan kokonaan? Tällä hetkellä
tiedossa ovat ainoastaan ne säästöt, joita nuorisotyöhön ollaan tekemässä.
Edellisellä hallituskaudella sijoitettiin nuorisotakuuseen neljänä vuonna
(2012-2015) 60 miljoonaa euroa vuosittain eli yhteensä 240 miljoonaa euroa.
Sipilän hallitus sijoittaa kärkihankkeeseen "Nuorisotakuuta yhteisötakuun
suuntaan" vuonna 2016 3,9 miljoonaa euroa, vuonna 2017 3,3 miljoonaa euroa
ja vuonna 2018 2,8 miljoonaa euroa eli yhteensä 10 miljoonaa euroa. Näiden
säästöjen tulokset ovat jo tiedossa. Liian suuria virheitä on tehty ennenkin.
Vuonna 1987 syntyneissä ns. laman lapsissa leikkausten
vaikutus näkyy monella tavalla. Täyttäessään 21 vuotta heistä 18 prosenttia ei
ollut valmistunut muualta kuin peruskoulusta, ja 20 prosenttia oli käynyt
psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa tai syönyt psyykelääkkeitä. Tämän
ikäluokan nuorista 23 prosenttia oli turvautunut toimeentulotukeen. Ikäluokasta
26 prosentilla oli merkintä poliisin tai oikeuslaitoksen rekisterissä. http://bit.ly/1PYhGGP (linkki Allianssin
tiedotteeseen 6.10.2015)
Yhden luukun palvelupisteistä eli Ohjaamoista on saatu hyviä
kokemuksia. Niitä on perustettu erilaisiin kuntiin ja niissä on kokeiltu
erilaisia tapoja toimia. Ohjaamo-toiminta on tarkoitus laajentaa
Ohjaamo-palvelupisteiden verkostoksi huhtikuuhun 2016 mennessä. Ohjaamoiden
tulo kuntiin on hyvä lisä, mutta ne eivät korvaa niitä toimia, joita hallitus
nyt supistaa tai leikkaa kokonaan. Ohjaamot ovat syntyneet, sekä leviävät nyt myös
hallituksesta huolimatta, ei hallituksen ansiosta. Toimintaa rahoitetaan
ESR-rahoituksella.
Nyt esitetyt leikkaukset etsivään nuorisotyöhön, nuorten
työpajatoimintaan sekä Nuotta-valmennukseen heikentävät tuhansien nuorten
asemaa yhteiskunnassamme. Tästä sosiaalisen vahvistamisen kokonaisuudesta
ollaan nyt leikkaamassa yhteensä 7,5 miljoonaa euroa. Erityisesti etsivän
nuorisotyön ja nuorten työpajojen nuorille kohdennettu Nuotta-valmennus tarjosi
tuhansille nuorille onnistumisen kokemuksia ja vahvisti yhteisöön kuulumisen
tunnetta. Nuotta-valmennuksessa oli kyse juurikin Jaana sinun perään
kuuluttamastasi nuoren oman elämän rikastumisesta ja vahvistuvasta
omanarvontunnosta. Nuoren lisäksi Nuotta-valmennuksella pystyttiin
edesauttamaan nuoren ja tämän luottoaikuisen välistä suhdetta.
Nuotta-valmennukseen osallistuneet nuoret ja heidän työntekijänsä arvioivat
valmennuksen onnistuneeksi ja työmuodoksi, josta oli hyötyä.
Nuotta-valmennukset nuorisokeskuksissa tarjosivat jotain sellaista, mitä ei voi
saavuttaa toimistoissa istumalla. Nuotta-valmennus maksoi valtiolle miljoona
euroa vuodessa. Nyt kun toiminta on juuri kehitetty toimivaksi työmuodoksi, se
lakkautetaan kokokaan. Nuorten auttamiseksi tarvitaan sekä monipuolisia että
räätälöityjä toimia. Ei niiden lakkauttamista.
Pasi Hedman
Nuorisotyön johtaja
Nuorisokeskus Anjala
Asiaa. Tilanne on aivan käsittämätön. "Säästöillä" lisätään nyt tulevia kustannuksia, taloudellisia ja inhimillisiä. Ja se tiedetään. Mutta hallitus toimiin kuin sokea ja kuuro järjetön.
VastaaPoista