Täällä Nuorisokeskus Anjalassa kevätsesonki sujui
vauhdikkaasti ja alueellamme liikkui paljon iloisia ja toimeliaita lapsia,
vanhempia ja opettajia. Huhti-toukokuun aikana saimme tarjota monia
onnistumisen kokemuksia yli 30:lle leirikouluryhmälle ja lisäksi ohjasimme
useita Nuotta-ryhmiä, päiväretkiporukoita ja aikuisten ryhmiä. Uteliaisuus,
oppimisen ilo ja tekemisen riemu olivat ominaisia piirteitä suurimmalle osalle
leirikoululaisia. Kuitenkin erityisesti kuluneena keväänä lasten lisääntynyt
levottomuus on noussut esille.
Koululaisten ryhmissä olemme kohdanneet tavallista
enemmän lapsia, joille sääntöjen ja ohjeiden kuunteleminen, oman vuoron
odottaminen ja kommunikoiminen kaverin kanssa muuten kuin tönimällä ja
tuuppimalla on ollut erityisen haastavaa. Lapset esimerkiksi ovat yrittäneet
poistua tilanteesta ennen kuin ohjaustilanne on kokonaan päättynyt, eivätkä
ole malttaneet rauhoittua omalle
paikalleen edes pieneksi hetkeksi. Uhmakkaan ja levottoman käyttäytymisen alla
saattaa olla kuitenkin todella epävarma lapsi, joka ei tunne omia rajojaan tai
vahvuuksiaan.
Aikuisten kunnioittaminen on vähentynyt ja osa lapsista
vaikuttaa olevan oman elämänsä pikkupomoja, jotka haluaisivat hallita koko
tilannetta. Lasten elämässä on tälle ajalle ominaista rikkonaisuutta, mikä
saattaakin aiheuttaa lapsissa turvattomuuden tunnetta. Vaihtuvat opettajat,
rikkonainen ja kiireinen arki ja koko ajan saatavilla oleva tekniikka
aiheuttavat lapsissa epävarmuutta ja kyvyttömyyttä tuoda omia näkemyksiään
esille muuten kuin uhmakkaasti käyttäytymällä. Lasten on vaikeaa rauhoittua ja
asettua aloilleen. Olla vaan.
Viime aikoina on keskusteltu laajasti lasten
levottomuuteen vaikuttavista tekijöistä. Nykyajan digielämä, jossa kaikki tieto
on muutaman nopean näppäimenpainalluksen päässä, on tuonut kaikkien saataville
elämäntyylin, jossa pitää hallita monta eri asiaa yhtä aikaa. Onko tällainen
elämäntyyli kuitenkin tuonut tullessaan vaikeuksia rauhoittumiseen ja oman
vuoron odottamiseen. Mitä jos elämässä kaikkea ei saakaan heti kun haluaa?
Leirikoulun aikana koululuokat astuvat pois omasta
tutusta arkiympäristöstään uuteen tuntemattomaan maailmaan. Oppikirjat
vaihtuvat elämykselliseen oppimiseen ja hyvät yhteistyötaidot korostuvat.
Leirikoulussa on myös turvallista kokeilla omia rajoja ja harjoitella tärkeitä
tiimityötaitoja. Melkein kaikki leirikouluohjelmamme perustuvat yhteistyöhön, omien
rajojen turvalliseen koettelemiseen ja kaverin kannustamiseen. Jos lapset ovat
epävarmoja itsestään ja omista taidoistaan, voi kaikki epävarmuus purkautua
vieraassa ympäristössä uhmakkaana käyttäytymisenä. Kokemuksellisessa oppimisessa
tärkeää onkin onnistumisen kokemuksien saaminen ja omiin kykyihin luottaminen.
Meidän kaikkien lasten kanssa toimivien aikuisten tehtävänä
on toimia turvallisina kasvattajina. Meidän täytyy siis olla valmiita ottamaan
vastaan erilaisia tunteita ja tunnemyrskyjäkin. Leirikouluissa tärkeänä
elementtinä toimivat positiiviset oppimiskokemukset: korostamme kaikenlaisia
onnistumisia ja iloitsemme yhteistyön voimasta!
Koulujen kesälomat ovat alkaneet ja lapsilla on paljon
vapaa-aikaa. Houkuttelevia vapaa-ajanviettomahdollisuuksia on toivottavasti
paljon tarjolla, mutta toisaalta tylsistyminen ei ole vaarallista. Kannustan
kaikkia perheitä sulkemaan tabletit, tietokoneet, televisiot ja puhelimet ja lähtemään
ulos luontoon. Ihmetelkää, nauttikaa ja kokekaa yhdessä Suomen ihmeellinen
kesä! Tehkää eväät ja menkää ulos piknikille, ihastelkaa erilaisia värejä,
kummastelkaa vaihtuvia sääolosuhteita ja pysähtykää hetkeksi. Nauttikaa
yhteisestä ajasta ja tankatkaa energiaa tulevaa arjen aherrusta varten. Joskus
on ihan hyvä olla vaan.
Outi Rasimus
Nuorisotyön koordinaattori
Nuorisokeskus Anjala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti